۱۳۸۸ آذر ۱۵, یکشنبه

خطر زن

کمپین یک میلیون امضا از جمله جنبش های فعال در زمینه ی حقوق زنان است که فعالیت خود را در ابتدا با نام تغییر برای برابری اغاز کرد . از جمله اهدافی که این کمپین در پی اجرای ان اغاز به فعالیت کرد ، تغییر قوانین تبعیض امیز زنان بود . قوانینی که باعث می شود نگاه قانون به زنان بیشتر شبیه به کالا و حتی موجودی بدون اختیار باشد تا یک انسان . از جمله ی این قوانین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1-اگر دختری به سن نه سالگی برسد دارای مسئولیت قضایی میشود ودر صورت ارتکاب به جرم همانند یک فرد بزرگسال باید مجازات شود ، حتی اگر این مجازات اعدام باشد .
2- اگر در حادثه ای زن و مردی به طور مساوی اسیب ببیند دیه زن نصف مرد است .
3- سهم الارث زن نصف مرد است وزن اگر شوهرش را از دست دهد غیر از مهریه ی خود (که حق قانونی و شرعی اوست و از اغاز زندگی مشترک تعهد مرد نسبت به زن است )تنها یک هشتم از اموال او را به ارث میبرد و اگر مرد تنها اموالی چون باغ و زمین کشاورزی داشته باشد (مثلا مرد تنها یک کشاورز باشد ) در ان صورت عملا از ارث سهمی نخواهد برد .
4-اگر زن و مردی هردو شاهد یک حادثه باشند، شهادت زن پذیرفته نیست .
5-زنان تنها میتوانند برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی کاندید شوند ولی برای کاندیداتوری در پست هایی چون ریاست جمهوری نمی توانند شرکت کنند .
6-زنان بدون اجازه ی مردان نمیتوانند از کشور خارج شوند ویا در بیمارستانها تحت درمان ویا جراحی قرار بگیرند چه این جراحی زیبایی باشد چه درمانی (یعنی زنان قانونا اختیار جسم خود را نیز ندارند) .
7-یک مرد بدون اجازه ی دادگاه هم میتوانند دختر خود را اگر هم تنها 17سال داشته باشدبه یک پیرمرد70ساله شوهر دهد .
8- یک مرد میتوانند در عین حال چند همسر داشته باشد حتی اگر هم از همسر اول خود اجازه نداشته باشد وهر گاه که خواست میتواند انها راطلاق دهد.
9- زن حق طلاق ندارد مگر اینکه از بسیاری از حقوق شرعی و قانونی خود از جمله نفقه ، مهریه و اجرت المثل و... بگذرد.
10- زن نمی تواند سرپرستی و اختیار فرزندان خود را در مورد امور مالی و خروج از کشورو درمانی و... در اختیار بگیرد.
11- با اینکه زنان در ازمونهای ورودی دانشگاه بیشتر از مردان موفقیت کسب میکنند ولی میزان ورود به دانشگاه زنان کمتر از مردان است .
این موارد تنها گوشه ای از قوانین تبعیض امیز در خصوص زنان است و این تبعیض ها در مواردی که زنان در طبقات پایین اجتماعی و اقلیتهای قومی قرار میگیرند بیشتر است .
کمپین یک میلیون امضا هیچ گاه در خصوص مسائلی چون حجاب بیانیه نداده زیرا این مسائل از جمله مسائل اعتقادی زنان است و به خود افراد بستگی دارد ، حال انکه صدا و سیما بارها تلاش داشته تا این کمپین را برانداز و متحاجم به مسائل فرهنگی و اسلامی معرفی کند .
ایا برقرار بودن حقوق برابربین زن ومرد واگاه بودن زنان نسبت به حقوق خودشان اینقدر خطرناک است که یک رسانه (هر چند غیر ملی)رامجبور به دروغ پردازی علیه ان می کند ؟

هیچ نظری موجود نیست: